Marile companii internaționale apelează la Inteligența Artificială pentru gestionarea lanțurilor de aprovizionare

de: Anca Lupescu
16 08. 2023

Unele dintre cele mai mari companii din lume se bazează pe inteligența artificială pentru a naviga în lanțurile de aprovizionare din ce în ce mai complexe, întrucât se confruntă cu impactul tensiunilor geopolitice și cu presiunea de a elimina legăturile cu abuzurile în domeniul mediului și drepturilor omului.

Lanțurile de aprovizionare, gestionate de IA

Unilever, Siemens și Maersk se numără printre cei care utilizează IA pentru a negocia contracte, a găsi noi furnizori sau a ajuta la identificarea celor conectați la probleme.

Deși asistența AI în gestionarea lanțurilor de aprovizionare a fost utilizată de ani de zile, dezvoltarea tehnologiei numită IA generativă oferă mai multe oportunități de a automatiza procesul în continuare.

Mai multe multinaționale s-au confruntat cu nevoia de a ține pasul cu furnizorii și clienții lor în mijlocul perturbărilor în timpul pandemiei Covid-19, precum și a creșterii tensiunilor geopolitice, scrie Financial Times.

Noile legi privind lanțurile de aprovizionare în țări precum Germania, care cer companiilor să monitorizeze problemele legate de mediu și drepturile omului în lanțurile lor de aprovizionare, au stimulat interesul și investițiile în această zonă.

Navneet Kapoor, directorul tehnic al Maersk, a declarat că „lucrurile s-au schimbat semnificativ în ultimul an odată cu apariția IA generative”, care poate fi folosită pentru a construi roboți de chat și alte software-uri care generează răspunsuri la cererile umane.

Pactum și-a făcut propriul bot similat cu ChatGPT

În decembrie, al doilea cel mai mare grup de transport de containere din lume a contribuit cu 20 de milioane de dolari la finanțarea Pactum, o afacere din San Francisco care susține că botul său similar cu ChatGPT a negociat contracte cu furnizorii pentru Maersk, Walmart și grupul de distribuție Wesco.

„În caz de război sau Covid sau perturbări în lanțul de aprovizionare, trebuie să luați legătura cu furnizorii”, a spus Kaspar Korjus, cofondatorul Pactum, care a menționat că botul start-up-ului a negociat acorduri în valoare de până la 1 milion de dolari în numele a „zeci” de companii din Fortune 500.

„Cu o perturbare după alta în zilele noastre, oamenilor le ia prea mult timp… Walmart nu are timp să ia legătura cu zeci de mii de furnizori.”

La fel ca alte multinaționale, Siemens, conglomeratul industrial german, a accelerat eforturile pentru a reduce dependența de furnizorii chinezi.

Începând din 2019, Siemens a folosit serviciile Scoutbee, o afacere din Berlin care a lansat anul acesta un robot de chat care, potrivit afirmațiilor sale, poate răspunde la solicitări de localizare a furnizorilor alternativi sau vulnerabilități în lanțul său de aprovizionare.

„Aspectul geopolitic este un subiect cheie pentru Siemens”, a declarat Michael Klinger, un executiv din domeniul lanțului de aprovizionare al companiei.

Până la 96% dintre profesioniștii din domeniul lanțurilor de aprovizionare plănuiesc să utilizeze tehnologia AI, potrivit unui sondaj efectuat în acest luna printre 55 de executivi de către grupul de logistică Freightos, cu toate acestea, doar 14% o utilizau deja.

Aproape o treime credea că utilizarea AI ar duce la reduceri semnificative de locuri de muncă în afacerea lor, subliniind preocupările legate de impactul tehnologiei asupra securității locurilor de muncă.